آموزش تهیه سمبوسه

آموزش تهیه سمبوسه

سمبوسه یکی از غذاهای سردستی بسیار خوش‌مزه‌ای است که اگر چند نکته اساسی را در دستور آن، رعایت کنید به‌راحتی به طعم واقعی آن خواهید رسید. همان‌طور که می‌دانید این غذا از غذاهای سنتی شهرهای جنوبی ایران است که طرف‌داران بی‌شماری در سراسر کشور دارد. البته سمبوسه تنها به یک یا دو نوع ختم نمی‌شود. اگر مواد اولیه و نوع طبخ آن تغییر دهید، شما با پدیده جدیدی روبه‌رو خواهید شد. ما در کنار شما با مطالعه مقاله پیشرو می‌آموزیم که چگونه سمبوسه مجلسی و کم‌روغن بپزیم؟ اگر طرفدار طعم سمبوسه یا غذاهای فوری هستید با ما همراه شوید.

طرز تهیه‌ی سمبوسه ساده

سمبوسه یکی از غذاهای مناسب برای پیک‌نیک هست که در دستور زیر شما با طرز تهیه سمبوسه جنوبی آشنا می‌شوید. به همین منظور ابتدا باید مواد لازم را تهیه و سپس مطابق دستورالعمل‌ها پیش بروید. این حجم از مواد برای ۴ نفر مناسب است.

مواد زیر برای تهیه سمبوسه ساده لازم است:

نان لواش: 4 عدد

سیب‌زمینی متوسط: 4 عدد

پیاز متوسط: 1 عدد

گشنیز و جعفری خرد شده: 1 فنجان

زردچوبه: 1/2 قاشق چای‌خوری

پودر فلفل قرمز: 1/2 قاشق چای‌خوری

نمک: به‌اندازه کافی

روغن مخصوص سرخ‌کردنی: به میزان لازم 

مراحل تهیه سمبوسه ساده و جنوبی

برای شروع باید سیب‌زمینی‌ها را بشوییم. ۳ عدد از سیب‌زمینی‌ها را در قابلمه با مقداری آب، نمک و زردچوبه روی حرارت متوسط اجاق می‌گذاریم تا برای ۳۰ تا ۴۰ دقیقه آب پز شوند. تا سیب‌زمینی‌ها می‌پزند، باید به سراغ آماده‌سازی باقی مواد برویم. سیب‌زمینی باقی‌مانده را پوست بگیرید و نگینی متوسط خرد کنید.

با آب سرد سیب‌زمینی خرد شده را بشویید و بگذارید تا خوب آب اضافی آن کشیده شود. تابه مناسبی را انتخاب کنید تا تمامی مراحل را در همان ظرف پیش ببرید. تابه را با مقداری روغن روی اجاق بگذارید. به‌محض گرم‌شدن روغن مقداری زردچوبه و نمک داخل آن بریزید و سیب‌زمینی‌های خرد شده را اضافه کنید.

سیب‌زمینی‌ها را در روغن سرخ کنید و در نهایت از روغن بیرون بکشید. حالا باید پیاز نگینی شده را در روغن تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند. ادویه‌ها را در این مرحله به پیازها اضافه می‌کنیم تا عطرشان بلند شود. نیمی از گشنیز و جعفری خرد شده را به ترکیبات درون تابه اضافه کرده و پس از یک تفت کوچک زیر حرارت را خاموش می‌کنیم.

سیب‌زمینی‌های پخته شده را پوست بگیرید و با گوشت کوبه یا رنده له کنید. پوره سیب‌زمینی را به همراه سس به‌دست‌آمده و سیب‌زمینی‌های نگینی درون تابه مخلوط کنید. اجاق را مجدد روشن می‌کنیم و مواد را هم می‌زنیم تا یک‌دست شوند. در آخر نمک مواد را بچشید اگر به‌اندازه نبود کمی نمک اضافه کنید.

حالا نوبه به افزودن باقی‌مانده گشنیز و جعفری است. سبزی‌ها را با مواد میانی مخلوط کرده و کنار بگذارید تا برای پیچیدن سمبوسه‌ها آماده شویم. برای بستن سمبوسه‌ها باید نان لواش را از بخش طول یا درازا به دونیم تقسیم کنیم.

یک رول را بردارید و به‌اندازه دو قاشق غذاخوری مواد میانی را به‌صورت مثلثی در یک گوشه از نان بریزید و از همان سمت به شکل مثلثی تا بزنید تا به انتهای نان برسید. بخش انتهایی نان را داخل لایهٔ اخری جای دهید و کنار بگذارید. به همین ترتیب همه سمبوسه‌ها را بپیچانید تا برای سرخ کردن آماده شوند.

تابه را خوب تمیز کنید یا از تابه جدیدی استفاده کنید. پس از گرم‌شدن تابه روغن را تا نیمه در تابه بریزید صبر کنید تا روغن خوب داغ شود. در چنین حالتی روغن کمتری به مواد جذب خواهد شد. پس از گرم‌شدن، روغن سمبوسه‌ها را داخل آن بیندازید. به‌محض طلایی شدن سمبوسه، آن‌ها را زا روغن خارج کنید و درون توری یا روی دستمال روغن‌گیر بگذارید.

اگر تمامی مراحل را به‌درستی انجام دهید شما نه‌تنها به دستور تهیه سمبوسه جنوبی دست پیدا کرده‌اید، بلکه با طرز تهیه سمبوسه سیب‌زمینی به روش بازاری هم آشنا شده‌اید.

اگر به اطلاعاتی از ما نیاز دارید یا می خواهید پیام درخواستی را ارسال کنید!